Ku przestrodze

Wszystko, o czym warto pamiętać wyruszając w drogę
Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2584
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Ku przestrodze

Postautor: stachu_gda » czwartek, 21 kwie 2016, 07:26

Wczoraj wracając z pracy nagrałem sytuację jak na video (od 2:10 mniej więcej proszę oglądać).

Niby każdy wie, co przyczepa może zacząć wyprawiać, każdy pewnie oglądał filmiki w sieci ale jak się samemu na żywo coś zobaczy, to daje do myślenia.

Kolesiowi udało się wyjść na prostą, jeśli chodzi o przyczyny sytuacji - wczoraj mocno wiało i dopadł go prawdopodobnie boczny podmuch w dolince nieosłoniętej drzewami.

Film wrzucam tu ku przestrodze szczególnie dla młodych i pewnych siebie kierowców :)


Awatar użytkownika
Robcio
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 400
Rejestracja: czwartek, 21 sie 2014, 13:13
Lokalizacja: Lublin

Re: Ku przestrodze

Postautor: Robcio » czwartek, 21 kwie 2016, 08:15

Ustaw sobie date na kamerce, bo lekko nieaktualna.

Co do przyczyn bujania... chyba tez "troszke" za szybko jechal ;)

Naskrobane Tapatalk'iem.
Obrazek
SQ8KMY via Icom D-Star

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2584
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Ku przestrodze

Postautor: stachu_gda » czwartek, 21 kwie 2016, 08:23

Robcio pisze:Ustaw sobie date na kamerce, bo lekko nieaktualna.

Co do przyczyn bujania... chyba tez "troszke" za szybko jechal ;)

Naskrobane Tapatalk'iem.


Jechał troszkę za szybko, ale nie jakoś strasznie - na oko może z 80-90 ale w sumie nie patrzyłem na licznik. Notorycznie natomiast na tej drodze (obwodnica Trójmiasta) widuję zasuwających z przyczepkami towarowymi jakieś 110-120 na godzinę. Często są to przyczepy z wypożyczalni albo kierowcy z małych miasteczek/wsi. Czyli tacy, którzy z przyczepką jeżdżą bardzo rzadko, albo bardzo rzadko jeżdżą z nią po drogach, które kuszą rozwinięciem większej prędkości.

Z innej beczki - ciekawe, czy dobrze zrobił hamując (instrukcja do Niewiadówki zaleca redukcję i dodanie gazu). Abstrahując oczywiście, że w tym przypadku technicznie raczej nie miał zapasu mocy żeby zestaw mocno pociągnąć do przodu.

Benior
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 1857
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwie 2015, 21:14

Re: Ku przestrodze

Postautor: Benior » czwartek, 21 kwie 2016, 08:33

Niestety co poniektórym brak wyobraźni. Ostatnio jechałem na dwupasmówce z przyczepą przepisowo i wyprzedzał mnie koleś towarówką z prędkością ok. 110-130km/h i to nie jeden. Na powrocie bez przyczepy też wyprzedzał mnie przyczepką z motocyklem i to bardzo sprawnie jak leciałem ok. 120km/h

Awatar użytkownika
Robcio
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 400
Rejestracja: czwartek, 21 sie 2014, 13:13
Lokalizacja: Lublin

Re: Ku przestrodze

Postautor: Robcio » czwartek, 21 kwie 2016, 09:34

Wg mnie w tym przypadku nie ma znaczenia czy ktos jest z duzego miasta czy tez z malej wsi... albo mysli i jedzie spokojnie, albo jest glupi i bez wyobrazni.

W takiej sytuacji odruch kaze hamowac, ale logika przyspieszac.

Naskrobane Tapatalk'iem.
Obrazek
SQ8KMY via Icom D-Star

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2584
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Ku przestrodze

Postautor: stachu_gda » czwartek, 21 kwie 2016, 09:37

Robcio pisze:Wg mnie w tym przypadku nie ma znaczenia czy ktos jest z duzego miasta czy tez z malej wsi... albo mysli i jedzie spokojnie, albo jest glupi i bez wyobrazni.

W takiej sytuacji odruch kaze hamowac, ale logika przyspieszac.

Naskrobane Tapatalk'iem.


Nie no oczywiście masz rację, ale ja to piszę w tym kontekście, że wyjeżdżając z przyczepką raz na 10 lat na ekspresówkę ktoś może nie wiedzieć, że ryzyko wężykowania przyczepy istnieje. Nie chodzi tu o to że jedni kierowcy są lepsi od innych :)

Awatar użytkownika
tantalos
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2566
Rejestracja: poniedziałek, 16 mar 2015, 17:32
Lokalizacja: Rybnik

Re: Ku przestrodze

Postautor: tantalos » czwartek, 21 kwie 2016, 15:54

Czy w takim wypadku AKS pomoże ?

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 10844
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Ku przestrodze

Postautor: reflexes » czwartek, 21 kwie 2016, 15:58

Jeżeli będzie sprawny to powinien.

reflexes z tapatalk

degustibus
Posty: 262
Rejestracja: niedziela, 5 lip 2015, 12:05

Re: Ku przestrodze

Postautor: degustibus » wtorek, 24 maja 2016, 18:23

Wyratował ale blisko było - pewnie kierowca się nieźle spocił.
Aby wyratować poprzez przyspieszenie to trzeba mieć bardzo mocny samochód by skutecznie szarpnąć - wyrwać do przodu przy tych 90kmh.
Osobiście uważam że tylko ostro po hamulcach cisnąć.
Nie wiem czy na forum karawaning nie był opisany przypadek zdemolowania kempingu i ciągnika mimo posiadania HKS-u.

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Ku przestrodze

Postautor: TomekN126N » wtorek, 24 maja 2016, 22:20

Aby wyratować poprzez przyspieszenie to trzeba mieć bardzo mocny samochód by skutecznie szarpnąć - wyrwać do przodu przy tych 90kmh.
Osobiście uważam że tylko ostro po hamulcach cisnąć.


Wszystko zależy od sytuacji. Jak przyczepa ostro wężykuje, to ciśnięcie na hamulec w momencie jej maksymalnego wychylenia na bok może spowodować wywrócenie zestawu poprzez "wyprzedzenie" przez przyczepę. Ja przeżyłem ostre wężykowanie N-ki i golfa III kombi w zeszłym roku koło Goleniowa, jak się rozpędziłem nieopatrznie z górki do 110-ciu i dostałem boczny wiatr. Ostatnią rzeczą o jakiej myślałem były hamulce. Próbowałem "wyciągnąć" gazem cepkę do przodu i dopiero, jak się wyprostowała, zdjąłem nogę z gazu i przy hamowaniu silnikiem obniżyłem prędkość. A uratowało mnie cos, o czym czasem zapominamy, czyli załadowany bagażnik, bo nie szarpało tyłem na boki i nie doszło do "złamania" zestawu. Udało mi się i wcale nie uważam się za mistrza, ale teraz na trasę cięższe rzeczy z cepki (aku, koło zapasowe etc.) zabieram do bagażnika auta. Do tego dodam jedną rzecz; auto kombi lepsze do holowania od sedana, jednak zawieszenie twardsze i pod obciążeniem bardziej sprężyste i progresywne. Takie moje odczucia po jeżdżeniu jednym i drugim. Teraz w fordzie connect-cie wcale nie mam problemu, bo przy ładowności ponad 600kg zawieszenie pod cepką na haku, praktycznie się nie ugina.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2584
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Ku przestrodze

Postautor: stachu_gda » środa, 25 maja 2016, 07:36

TomekN126N pisze:A uratowało mnie cos, o czym czasem zapominamy, czyli załadowany bagażnik, bo nie szarpało tyłem na boki i nie doszło do "złamania" zestawu. Udało mi się i wcale nie uważam się za mistrza, ale teraz na trasę cięższe rzeczy z cepki (aku, koło zapasowe etc.) zabieram do bagażnika auta..


A nie skutkuje to niedociążeniem haka?

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 10844
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Ku przestrodze

Postautor: reflexes » środa, 25 maja 2016, 07:49

A co mam hak wspólnego z bagażnikiem? Tomek myślę, że ma na myśli to, że jak dobrze obciążysz bagażnik w aucie to przyczepie będzie ciężej rozbujać auto na boki ze względu na jego masę. Ja też miałem w zeszłym roku akcję z wężykowaniem z własnej głupoty i też ostatnią rzeczą o jakiej myślałem było hamowanie a tym bardziej ostre. Dokładnie nawet nie pamiętam jak auto wyprowadziłem, bo to były sekundy ale na pewno nie hamulcem. Miałem to szczęście, że było z górki i nawet moja słaba foka dała radę przyczepę pociągnąć i wyciągnąć z wahadła. Jak już się uspokoiła i zwolniłem to oczy miałem jak 5 zł, a serce w gardle. Bardzo nieprzyjemne doświadczenie, które też było jednym z powodów decyzji o zakupie większego, cięższego i mocniejszego auta.

Awatar użytkownika
stachu_gda
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2584
Rejestracja: wtorek, 24 mar 2015, 08:12
Lokalizacja: Przywidz (Pomorskie)

Re: Ku przestrodze

Postautor: stachu_gda » środa, 25 maja 2016, 08:00

reflexes pisze:A co mam hak wspólnego z bagażnikiem? Tomek myślę, że ma na myśli to, że jak dobrze obciążysz bagażnik w aucie to przyczepie będzie ciężej rozbujać auto na boki ze względu na jego masę. Ja też miałem w zeszłym roku akcję z wężykowaniem z własnej głupoty i też ostatnią rzeczą o jakiej myślałem było hamowanie a tym bardziej ostre. Dokładnie nawet nie pamiętam jak auto wyprowadziłem, bo to były sekundy ale na pewno nie hamulcem. Miałem to szczęście, że było z górki i nawet moja słaba foka dała radę przyczepę pociągnąć i wyciągnąć z wahadła. Jak już się uspokoiła i zwolniłem to oczy miałem jak 5 zł, a serce w gardle. Bardzo nieprzyjemne doświadczenie, które też było jednym z powodów decyzji o zakupie większego, cięższego i mocniejszego auta.


A to ma wspólnego że jak przerzucisz ciężkie rzeczy do przyczepy (które normalnie byłyby z przodu) to masz lżejszą przyczepę i mniejszy nacisk na hak. :)

Co prawka docisk zestawu bagażem pozostaje w okolicy haka, więc chyba się to kompensuje w miarę.

Awatar użytkownika
reflexes
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 10844
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16

Re: Ku przestrodze

Postautor: reflexes » środa, 25 maja 2016, 08:03

Ciężary można przerzucić (chociaż ja osobiście raczej mam pusty bagażnik w aucie) ale oczywiście w miarę rozsądnie z zachowaniem zasady, że 50 kg na haku musi być.

degustibus
Posty: 262
Rejestracja: niedziela, 5 lip 2015, 12:05

Re: Ku przestrodze

Postautor: degustibus » środa, 25 maja 2016, 08:27

Jak przyczepa ma hamulec najazdowy to zacznie hamować i nie wyprzedzi ciągnika. Zresztą hamowanie, nawet jak nie uspokoi przyczepy to na pewno zmniejszy szkody jeśli już dojdzie do katastrofy. A jeśli przyspieszanie się uspokoi przyczepy to mamy jeszcze większy bigos. Takie jest moje zdanie :)
Tomek, reflexes - zauważcie, że obaj piszecie o przypadku rozbujania przy zjeździe z góry. To są najczęstsze okoliczności - zjazd z góry, podwyższona prędkość i "poluzowany" zestaw w którym nie wiadomo czy jeszcze ciągnik ciągnie czy już przyczepa pcha. Taką samą sytuację miał ów człowiek z forum karawaning - długi, łagodny zjazd na autostradzie. Ja miałem zaczątki bujania ciągnąc lawetę pod Kielcami - właśnie długi zjazd i poluzowany zestaw.


Wróć do „Niezbędnik Kierowców”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości