Styrodur
: piątek, 1 lis 2019, 12:23
Nie będę się rozpisywał co to jest, po co i dlaczego gdyż te informacje są ogólnodostępne. Pomysł użycia tego materiału przyszedł, kiedy Murano podzielił się zdjęciami z moda 132. Użycie styroduru zamiast listewek ma swoje plusy i minusy. Marcin wspominał, że eksperymentował z różnymi materiałami. Styropiany rozpuszczała żywica wiec zdecydował się na drewno. Żywica do styropianu i styroduru musi być inna! Otóz nie może zawierać styrenów, które są odpowiedzialne za rozpuszczanie styropianu i styroduru. Z pomocą przychodzą różnego rodzaju fora żeglarskie. Kopalnia wiedzy o naprawach laminatu, osmozie i innych przypadłościach laminatów. Na jednym z nich wyczytałem, że do styroduru musi być użyta żywica epoksydowa. Skoro i tak będę swoją 132 na wiosnę modził to warto poeksperymentować przez zimę.
Na alledrogo zakupiłem żywicę epoksydową epidian 5 (1 litr) plus utwardzacz w zestawie. Taką polecali na forum żeglarskim. W lokalnym sklepie modelarskim znalazłem styrodur gr 25 mm w arkuszach o wymiarach zbliżonych do kartki A4. Wychodzi znacznie taniej niż w sklepie budowlanym. Tam nie dostaniemy tak cieńkich arkuszy.
No i testujemy...
Wnioski
Najważniejsza sprawa. Żywica schnie ok 48 h. po tym czasie jej twardość jest na poziomie ok 80 %. Pełną twardość użyskuje po około tygodniu. Więc tutaj nie poszalejemy i pewien czas technologiczny musi zostać zachowany.
Kolejna sprawa. Temperatura i przesączanie
Temperatura powietrza jak i samej żywicy po kilku testach powinna być powyżej 20 st. Ja robiłem to w temp ok 20 st. Żywica miała mniej i była strasznie gęsta. Był problem z dokładnym jej wymieszaniem z utwardzaczem jak i z przesączeniem tkaniny szklanej. Niemniej iż w momencie jak tkanina została dokładnie przesączona bardzo fajnie klei się do podłoża.
Obróbka
Obrabia ją się dosyć przyjemnie. Z racji tego, że była dosyć zimna nakładanie jej na powierzchnie następowało pędzlem. Spływa, ale to pewnie z racji tego iż zostało jej nałożone sporo. Po tygodniu testowy element szlifowałem. Szlifierka oscylacyjna z papierem o gradacji 100 poradziła sobie sprawnie. Po 48 h nadawała sie do wstępnej obróbki ale papier szybko sie zabił ze względu na wilgotną żywice głębiej z racji tego iż testowany element leżał na pod dachem ale na zewnątrz z racji tego iż przyczepa stoi na dworze. Chciałem żeby warunki eksperymentu oddały jak najbardziej rzeczywiste warunki późniejszej pracy.
Klejenie do laminatu
Używałem do przyklejenia styroduru kleju polimerowego. Przykleił. Nie jestem zadowolony z mocy klejenia gdyż strodur dało się oderwać po dwóch dniach. Myślę, że to jednak wystarczy gdyż klej ma za zadanie jedynie przytrzymać styrodur na miejscu do czasu przyklejenia go żywicą.
Wniosek końcowy
Doskonała alternatywa dla drewna przy różnego rodzaju modyfikacjach laminatu. Waga samego styroduru znikoma więc przy odchudzaniu przyczep warta rozważenia. Zastanawiam się czy przypadkiem nie użyc go do ocieplenia podłogi. Cięcie najlepiej robić nożem termicznym. Ja ciąłem zwykłym nożem. Nie kulkuje się jak zwykły styropian i jest wg mnie cieplejszy.
Na alledrogo zakupiłem żywicę epoksydową epidian 5 (1 litr) plus utwardzacz w zestawie. Taką polecali na forum żeglarskim. W lokalnym sklepie modelarskim znalazłem styrodur gr 25 mm w arkuszach o wymiarach zbliżonych do kartki A4. Wychodzi znacznie taniej niż w sklepie budowlanym. Tam nie dostaniemy tak cieńkich arkuszy.
No i testujemy...
Wnioski
Najważniejsza sprawa. Żywica schnie ok 48 h. po tym czasie jej twardość jest na poziomie ok 80 %. Pełną twardość użyskuje po około tygodniu. Więc tutaj nie poszalejemy i pewien czas technologiczny musi zostać zachowany.
Kolejna sprawa. Temperatura i przesączanie
Temperatura powietrza jak i samej żywicy po kilku testach powinna być powyżej 20 st. Ja robiłem to w temp ok 20 st. Żywica miała mniej i była strasznie gęsta. Był problem z dokładnym jej wymieszaniem z utwardzaczem jak i z przesączeniem tkaniny szklanej. Niemniej iż w momencie jak tkanina została dokładnie przesączona bardzo fajnie klei się do podłoża.
Obróbka
Obrabia ją się dosyć przyjemnie. Z racji tego, że była dosyć zimna nakładanie jej na powierzchnie następowało pędzlem. Spływa, ale to pewnie z racji tego iż zostało jej nałożone sporo. Po tygodniu testowy element szlifowałem. Szlifierka oscylacyjna z papierem o gradacji 100 poradziła sobie sprawnie. Po 48 h nadawała sie do wstępnej obróbki ale papier szybko sie zabił ze względu na wilgotną żywice głębiej z racji tego iż testowany element leżał na pod dachem ale na zewnątrz z racji tego iż przyczepa stoi na dworze. Chciałem żeby warunki eksperymentu oddały jak najbardziej rzeczywiste warunki późniejszej pracy.
Klejenie do laminatu
Używałem do przyklejenia styroduru kleju polimerowego. Przykleił. Nie jestem zadowolony z mocy klejenia gdyż strodur dało się oderwać po dwóch dniach. Myślę, że to jednak wystarczy gdyż klej ma za zadanie jedynie przytrzymać styrodur na miejscu do czasu przyklejenia go żywicą.
Wniosek końcowy
Doskonała alternatywa dla drewna przy różnego rodzaju modyfikacjach laminatu. Waga samego styroduru znikoma więc przy odchudzaniu przyczep warta rozważenia. Zastanawiam się czy przypadkiem nie użyc go do ocieplenia podłogi. Cięcie najlepiej robić nożem termicznym. Ja ciąłem zwykłym nożem. Nie kulkuje się jak zwykły styropian i jest wg mnie cieplejszy.