Ja i sto trzydzieści dwa:)

czyli nasza walka z przyczepą...
Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1724
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: Karolus » czwartek, 30 lis 2017, 00:12

Bardzo fajna robota detalami... Będę obserwował - może coś ukradnę jakiś pomysł ;)
N126N... w trakcie remontu... ;)

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1221
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: RAFALSKI » czwartek, 30 lis 2017, 11:45

Archie pisze:Gdzie kupywales wylot powietrza z budy, chodzi mi o to gniazdko?

Na Allegro. To jest cały zestaw akcesoryjny Trumy: http://allegro.pl/ogrzewanie-przedsionka-zestaw-do-montazu-truma-i5879590837.html

Romlas pisze:czy pod budowę bakisty masz wlaminowac jakieś punkty mocowania na ścianach czy będą wolnostojące?

Bakisty będą wolnostojące, tak jak w oryginale. W Niewiadówkach buda na tyle pracuje w czasie jazdy, że inne rozwiązanie nie będzie dobre. Meble "podłogowe" powinny być przymocowane tylko do sklejki. Wiadomo, że szafka kuchenna i ubraniowa są łapane do ściany ale lepiej ich nie dokręcać do oporu a zostawić możliwość pracy. Bywały przypadki, że zrywało wkręty w tych szafkach. Na przykład w górnych półkach zamykanych urywa się środkowe mocowanie do sufitu bo ściany pracują na boki i ten trzeci punkt mocowania kapituluje.

Karolus pisze:może coś ukradnę jakiś pomysł ;)

A proszę, proszę :D
BMW E36 '97 + N-127 '77 & N-132L '85
N-132L '85
N-126N '88
N-126E '85

Romlas
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 845
Rejestracja: środa, 26 paź 2016, 18:41
Lokalizacja: Gniezno

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: Romlas » czwartek, 30 lis 2017, 18:21

Ile to pary w gwizdek trzeba puścić żeby te budki miały ręce i nogi po remoncie.
Paweł i Kinga.

Awatar użytkownika
ignac2004
Posty: 40
Rejestracja: poniedziałek, 6 cze 2016, 12:59
Lokalizacja: Tychy
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: ignac2004 » piątek, 1 gru 2017, 09:27

Przeczytałem cały temat od deski do deski. Osobiście jestem zwolennikiem maksymalnego podążania w stronę oryginału, ale rozumiem jak najbardziej takie funkcjonalne przeróbki.
Fajnie podchodzisz do tematu, dbasz o szczgóły i detale. Świetnie się czyta i ogląda. Będę tu zaglądał dalej :)
Życzę powodzenia !
Facebook.com/ignacsworkshop

Mój garaż:
126p 600 '76 vel. Beż
WSS Polsport GK-110 '80 - przyczepka namiotowa
125p 1.5C '83 vel. Marian
126p 650 '88 vel. ZOMO
Niewiadów N126-E '89 vel. Kawalerka
126p 650 '90 vel. Mydelniczka2
Nuova Bravo 1.9JTD 2007 vel.Bravo JA >180km+ :twisted:

Awatar użytkownika
Fiacior75
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 934
Rejestracja: niedziela, 7 cze 2015, 22:02
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: Fiacior75 » piątek, 1 gru 2017, 11:02

ignac2004 pisze:Przeczytałem cały temat od deski do deski. Osobiście jestem zwolennikiem maksymalnego podążania w stronę oryginału, ale rozumiem jak najbardziej takie funkcjonalne przeróbki.
Fajnie podchodzisz do tematu, dbasz o szczgóły i detale. Świetnie się czyta i ogląda. Będę tu zaglądał dalej :)
Życzę powodzenia !


Widzisz ja też lubie oryginał i mój wieloryb miał iść tym torem, ale w dzisiejszych czasach jak tu nie zamontować ogrzewania typu truma, świateł ledowych czy panel słoneczny i wiele wiele innych wspołczesnych udogodnień, które dziś są w zasięgu ręki . Wystarczy że bedzie wyglądać prawie" jak niewiadówka" :mrgreen:
FB - Weselny Fiat 125p
FB - Retro Reanimacja

Fiat125 1975r
N-132T 1976r
Komar231B 1962r, Komar232 1965r, Komar2320 1973r, Komar2320 1978r
Wigry 1975r, Wigry1 1976r, Wigry 3 1991r
Romet Duet 1976r

Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1724
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: Karolus » sobota, 2 gru 2017, 18:13

I tak samo myślę Fiaciorze Ty...:D
N126N... w trakcie remontu... ;)

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1221
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: RAFALSKI » środa, 13 gru 2017, 13:09

Na miejsce wskoczyły boczne okna :) Jeszcze przed wyklejaniem tapicerki był lekki problem z krawędziami otworów na które włazi uszczelka. Miejscami były bardzo cienkie a nawet częściowo wykruszone. Poprawiłem je laminując od wewnątrz paseczki z maty co nadało krawędziom prawidłowy kształt i wytrzymałość.
Opiszę mój sposób montażu bocznych okien.

Na początek trzeba było wyciąć tapicerkę po obwodzie otworu:
P1230934.JPG

Nie wywalałem tych kawałków, może kiedyś się przydadzą.

Kołnierz trzeba dobrze wyczyścić i odtłuścić. Później montaż uszczelki.
P1230938.JPG

Tutaj ważna sprawa. Nie wiem jak w innych przyczepach ale u nas w trzech budach było tak samo, że szyba była trochę za mała względem otworu w budzie, nawet biorąc pod uwagę, że dojdzie uszczelka. A więc po montażu zawsze będzie jakiś luz i sęk w tym żeby to szyba lekko "pływała" w uszczelce a nie uszczelka rozeszła się po obwodzie otworu okiennego tworząc szczelinę w miejscu łączenia jej końców.
Odpada więc montaż okna w taki sposób, że obkładamy szybę uszczelką a dopiero potem wstawiamy w otwór w budzie. Wtedy na bank uszczelka po jakimś czasie rozejdzie się po obwodzie tworząc szparę. No i mamy problem.
Żeby tego uniknąć trzeba zacząć od wyłożenia uszczelki na kołnierzu budy. Początek uszczelki ścinamy ostrym nożem żeby był równiutki i lecimy, układamy po obwodzie. Ważne żeby dobrze wyłożyć zakręty, uszczelka musi dokładnie przylegać do rantu budy a wyrabiając łuki nie wykłada się tak ładnie jak na prostej. Gdy dojdziemy do końca obcinamy uszczelkę na równo zachowując lekki naddatek. Ja zostawiałem około pół centymetra. Podczas wciskania końca uszczelki ten naddatek "zgubi się" na całym obwodzie i uzyskujemy efekt lekkiego prężenia uszczelki na zewnątrz, w stronę kołnierza, ściany. Mam nadzieję, że jasno to opisałem.
P1230935.JPG

Na fotce widać, że materiał jest przyklejony do samej krawędzi rantu. Jeśli najpierw montujemy okna a później wyklejamy wnętrze, niestety pod uszczelkę już tak ładnie nie podkleimy.

Jeszcze w temacie uszczelki. Ma ona asymetryczne "wargi" i różnej szerokości rowki. Można ją przez pomyłkę założyć odwrotnie, było na forum kilka takich przypadków. Prawidłowy montaż:
P1230963.JPG


Pora na montaż szyby. Przyda się tutaj pomoc drugiej osoby. Przykładamy szybę do krawędzi zaczynając od narożnika i wsuwamy w szczelinę uszczelki. Mi najwygodniej było zacząć od dolnego narożnika, tego 90°. Potem szerokim płaskim śrubokrętem wywijamy "wargę" uszczelki na rant szyby, lecimy po obwodzie najpierw dolną krawędź i stopniowo w górę. Cały czas lekko dociskamy szybę i pomagamy jej ułożyć się w rowku. Co jakiś czas trzeba mocno docisnąć, szczególnie na zakrętach aby szyba wskoczyła na miejsce. Ogólnie prosta sprawa tylko bolą paluchy, choć mniej niż przy późniejszym montażu klina ;) Aha, nie robiłem tego na mokro, choć byłoby łatwiej. To dlatego, że później byłby kłopot z nałożeniem uszczelniacza.
Z tego etapu nie ma fotki, nie było czasu jej zrobić.

Gdy szyba siedziała już w uszczelce przyszła kolej na uszczelnienie. Zapodałem uszczelniacz na całym obwodzie, między budą a uszczelką oraz między nią a szybą.
P1230942.JPG

Nadmiar uszczelniacza wypłynął spod uszczelki po czym zebrałem go żeby nie przeszkadzał w montażu klina.
P1230940.JPG


Klin rozpierający uszczelkę montowałem tym samym płaskim śrubokrętem którym wstawiałem szybę. Między miejscem styku końców uszczelki a łączeniem klina zachowałem około 15 cm odstępu. Oba łączenia są na dolnej krawędzi okna, nie widzi mi się łączenie klina u góry.
P1230944.JPG

Żeby ułatwić sprawę, rowek w uszczelce i klin smarowałem roztworem wody z płynem do garów. Dzięki temu klin bez oporów kawałek po kawałku wskakiwał na miejsce. Gdy dochodziłem do zakrętów najpierw nadawałem mu wstępny kształt łuku co znacznie ułatwiało sprawę. Na koniec, podobnie jak w przypadku uszczelki obcinając klin zachowałem pół centymetra naddatku. Końcówkę ciężko jest wsadzić na miejsce ale za to jak wejdzie, pięknie rozpiera całość.

Potem czyszczenie resztek uszczelniacza z okolic uszczelki i gotowe :)
P1230951.JPG


Taki sposób montażu gwarantuje, że uszczelka nie rozejdzie się pozostawiając szczelinę między końcówkami. Nie ma takiej opcji bo jej końce prężą do siebie gdyż uszczelka jest ściskana w obwodzie kołnierza budy.

Wkładałem tak szyby w eNce i teraz w wielorybie. W pierwszym przypadku wyszło idealnie, wszystko równiutko. Po dwóch sezonach jest jak w dniu montażu. Niestety tym razem wewnętrzna strona uszczelki lekko mi pofalowała pomimo prawidłowego montażu, odpowiednią stroną. Nie wiem czym to było spowodowane bo uszczelka była nowa i miękka. Może niską temperaturą podczas wykonywania prac? Diabli wiedzą, są to niewielkie falki więc tragedii nie ma. Nie mają też wpływu na uszczelnienie, na zewnątrz uszczelka jest bardzo ładnie dociśnięta zarówno do budy jak i do szyby. Może jeszcze to się ułoży.
BMW E36 '97 + N-127 '77 & N-132L '85
N-132L '85
N-126N '88
N-126E '85

Awatar użytkownika
Zielony
Posty: 322
Rejestracja: środa, 18 sty 2017, 11:39
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: Zielony » środa, 13 gru 2017, 13:47

Gdybym miał taki poradnik wcześniej, to moje okna poszłyby szybciej :D
Jakiego uszczelniacza użyłeś do okien?

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1221
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: RAFALSKI » środa, 13 gru 2017, 13:58

Wszędzie używam tego samego uszczelniacza - Soudaflex 40 FC: https://www.soudal.pl/profi-uszczel-klej/item/440-uszczelniacz-poliuretanowy-soudaflex-40-fc
Jeszcze się na nim nie zawiodłem. Spoiny, aplikacje w widocznych miejscach ładnie daje się wygładzić, wyrównać palcem zwilżonym w roztworze wody i płynu do garów. Zanim zastygnie dobrze zmywa się rozcieńczalnikiem nitro.
BMW E36 '97 + N-127 '77 & N-132L '85
N-132L '85
N-126N '88
N-126E '85

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1221
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: RAFALSKI » środa, 13 gru 2017, 18:26

Nie pamiętam czy wspominałem ale niedawno ogarnąłem kufer. Zawiasy były bardzo zmęczone więc je wymieniłem. Płaskownik był w niezłym stanie, oczyściłem go i pomalowałem farbą.
P1230964.JPG


Zrobiłem też bardzo prostą podpórkę klapy, sprawdziła się w 127 więc i tu zrobi robotę. Jest to docięty z długości pręt do podwieszania sufitów zakończony oczkiem. W ściance kufra jest śruba która przechodzi przez oko na końcu drutu dając zawias. Żeby drut nie spadł na końcu śruby nakręcona jest nakrętka z kontrą.
P1230965.JPG


W położeniu spoczynkowym drut podtrzymuje uformowana blaszka wsunięta na krawędź kufra.
P1230967.JPG


Bardzo prosta podpórka, budżetowa ale się sprawdza. Na zdjęciu widać pas przechodzący przez nakrętki z dużym uchem wystające z dna kufra. Te nakrętki są na śrubach łączących kufer z kątownikami wspawanymi wcześniej do ramy. Pasem będzie przypięta butla Nano żeby stała sztywno. Wyjąłem oryginalny laminatowy stelaż na butle i zbiornik na wodę więc trzeba to było jakoś rozwiązać. W kufrze nie będzie żadnego stelaża a po bokach butli będzie można postawić dwa zbiorniki na wodę.

Zrobiłem przymiarkę okna dachowego i powiem tak: tragedia. To znaczy wygląda dobrze ale montaż... Jak to w Niewiadowie, wszystko krzywo :(
Gość który kiedyś wiercił w szybie otwory pod podnośniki zrobił to niedokładnie. Mechanizmy są o jakieś dwa centymetry za blisko siebie, tak jakby za wąsko w stosunku do ścian kołnierza do których mają być przykręcone. Co prawda było to tak przykręcone od nowości ale podnośniki są wtedy wyginane na zewnątrz i strasznie prężą na szybę. Wtedy też ciężko jest zamykać i otwierać szyber.
P1230979.JPG


Nie chcąc wiercić nowych otworów blisko starych, co niechybnie skończyłoby się rozwaleniem szyby, widzę dwa rozwiązania.
Pierwsze to roznitowanie górnych blaszek mocujących ramiona podnośników do szyby, odwrócenie ich w drugą stronę i ponowne zanitowanie.
Drugie to zapodanie jakichś dystansów między ściany kołnierza a blachy mocujące podnośniki. Będą one oddalone od ścianek i po problemie.
Chwilowo przykręciłem dając podkładki i to się sprawdza, odległości są zniwelowane i mechanizmy działają płynnie. Odstęp za blachą wizualnie nie przeszkadza.
P1230983.JPG


Jest też inna niedokładność której wcześniej nie zauważyłem. Na jednej ze ścianek kołnierza otwory montażowe podnośnika są przesunięte w bok o około centymetr. Po drugiej stronie są w porządku. Niby to nie przeszkadza ale klapa siedzi trochę nierówno. Gdybym zobaczył to wcześniej na etapie naprawy kołnierza, zaślepiłbym te otwory i zrobił nowe. Teraz już po ptokach.

Największy problem mam z uszczelką. Stara była skamieniała i rozpadła mi się w rękach. Nowej nie mogę znaleźć, albo nie umiem szukać albo już takich nie ma. Potrzebna jest uszczelka zakładana na dość szeroką krawędź bo kołnierz (oczywiście nierówny) ma od 9 do 11 milimetrów szerokości. Dotychczas na tak grube ranty znalazłem tylko uszczelki krawędziowe, zabezpieczające. Żadnej z balonem uszczelniającym nie trafiłem. Zresztą balon też musi być konkretny, na fotce zamkniętego szybra widać jak duża jest szczelina między kołnierzem a oknem:
P1230978.JPG

Od razu przychodzi na myśl opuszczenie całych podnośników żeby wszystko siadło niżej. Nie byłby potrzebny taki wysoki balon. Niestety nic z tego, otwory są już ledwo ponad powierzchnią dachu. Rozwiązaniem byłyby jakieś adaptery ze sklejki mocowane w otworach a dopiero do nich, trochę niżej blachy podnośników. Najlepiej jednak znaleźć odpowiednią uszczelkę.
Teraz myślę, że trzeba było wywalić to okno w cholerę i zamontować nowoczesne. Pociesza mnie tylko wygląd dołożonej przydymionej plexi z rączką :) Tutaj potrzeba będzie dołożyć dwie śruby po bokach rączki żeby szybki były lepiej zespolone. Obecne mocowanie jedynie przy podnośnikach pozwala na pracę plexi względem starej szyby gdy poruszam rączką. Lepiej żeby to było sztywniejsze.

Na zewnątrz dołożyłem lampy przeciwmgłową i cofania, przykręcone do dolnej ścianki ceownika ramy. Na razie jeszcze nie podłączone ale już na miejscu. Biała w osi przyczepy a druga przesunięta lekko w lewo:
P1230959.JPG

P1230947.JPG


Jeszcze ozdoby :) Naklejki od "Pana Rolnika" który dorabia takie bajery:
P1230958.JPG

P1230954.JPG


CDN.
BMW E36 '97 + N-127 '77 & N-132L '85
N-132L '85
N-126N '88
N-126E '85

Awatar użytkownika
krzysztof_cw
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 265
Rejestracja: środa, 12 paź 2016, 18:19
Lokalizacja: Włocławek
Kontaktowanie:

Re: Ja i sto trzydzieści dwa:)

Postautor: krzysztof_cw » środa, 13 gru 2017, 20:05

Nie wiem ile by mi musieli płacić żebym znów miał zamontować boczne okna :)
Chrysler Grand Voyager 3.3 + Niewiadów N126e


Wróć do „Remonty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: dzin1975 i 6 gości