Przeróbka zawieszenia N126E

czyli rama, układ jezdny i zaczepy...
militarius
Posty: 5
Rejestracja: sobota, 7 kwie 2018, 10:53

Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: militarius » poniedziałek, 9 lip 2018, 13:58

Poszukuję osoby, firmy bądź warsztatu, który zajmie się przeróbką standardowego zawieszenia w N126E na resor bądź resor + amortyzator. Województwo śląskie, ale mogę podjechać dalej. Proszę o kontakt mailowy - kubaf1@op.pl.

Awatar użytkownika
neeken
Posty: 217
Rejestracja: niedziela, 26 lut 2017, 10:06
Lokalizacja: Tarnów

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: neeken » wtorek, 10 lip 2018, 18:18

Jeśli się uda to ja też może poproszę w późniejszym czasie (może za rok, dwa) o taki namiar :D najlepiej w małopolskim ale wycieczkę dalszą też mogę sobie zrobić.
Niewiadów 126e 1986
Toyota Previa
Toyota Yaris
Cinquecento 0.9
Kawasaki ZX-12R
Wigry 3

simon78
Posty: 6
Rejestracja: wtorek, 13 lis 2018, 19:55

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: simon78 » środa, 14 lis 2018, 21:11

Witam, jestem tu po raz pierwszy. Planuję przerobić moją niedawno kupioną Niewiadówkę ale ja mam właśnie resor z amortyzatorem a chciałbym zamienić na oś skrętną. Ciężko mi zauważyć plusy resora nawet z amortyzatorem, takie zawieszenie jest bardzo sztywne jak jedno koło wpadnie w dziurę to zaczyna się bujanie (szczególnie odczuwalne na drogach Rumunii). Co o tym sądzicie? Dlaczego zamiana na resor?

Polskie znaki, itd. Zapraszamy też do działu powitalnego.

Awatar użytkownika
tomcat
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 723
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: tomcat » środa, 14 lis 2018, 21:38

Nie bardzo "kumam" :?
Jeśli zawieszenie jest bardzo sztywne to nie powinno bujać tylko raczej podskakiwać :?:
Buja kiedy jest miękkie (ja tak mam).
Ciężko ustosunkować się do tego co piszesz; przydałoby się jakies zdjęcie tego zawieszenia, trochę by pomogło :idea:
Może się też okazać że ktoś niewłaściwie dobrał elementy zawieszenia :?:
Moim skromnym zdaniem zmiana na oś skrętną nie poprawi Ci diametralnie charakterystyki pracy zawieszenia jeśli twierdzisz że Twoje jest bardzo sztywne.
Taka oś też jest stosunkowo twarda a komfort jazdy też jest nieciekawy zwłaszcza w "zapiekance".
Poczytaj na forum wątki w tym temacie to może wyciągniesz dla siebie jakieś wnioski :?:
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Obrazek

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 2640
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: RAFALSKI » czwartek, 15 lis 2018, 10:32

simon78 pisze:Co o tym sądzicie?

Żeby nie powielać, przewertuj zawartość forum. Zajdziesz różne opinie bo są tu zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy resorów.
Wstaw fotki zawieszenia bo jest tu paru speców, wypowiedzą się w temacie. A gdybyś jednak chciał wywalić resor to w grę wchodzi tylko miękka oś AL-KO która pracuje dobrze. Fabryczna oś była tragiczna bo za twarda i buda właśnie skakała, już dawno temu pojawiło się nawet określenie ping-pong ;)
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki | Spot Zapora | XXI Zlot FKN

Obrazek Obrazek

dmb5
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 461
Rejestracja: niedziela, 18 sie 2013, 19:43
Lokalizacja: Kielce

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: dmb5 » czwartek, 15 lis 2018, 23:50

Wyślijcie zapytanie do Paczka, on ma parę Niewiadówek a w tym jedna zapiekanka jest na resorach i bardzo sobie chwali jazdę z nią ze względu na prowadzenie - może podeśle wam jakieś fotki.

I chyba wnioskuję że militarius bardzo rzadko zagląda na nasze forum.
Burstner Ventana 400 ts
N 126 NL
była - N 250
była NIEWIADÓW SKŁADANA ŁÓDŹ WĘDKARSKA TYP 10

militarius
Posty: 5
Rejestracja: sobota, 7 kwie 2018, 10:53

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: militarius » wtorek, 20 lis 2018, 22:35

Rzadko zaglądam, ale też w międzyczasie zmieniłem zapiekankę na enką, a tutaj wymieniam całą oś na nową i na ten moment raczej rezygnuję z resorów i amorów.

simon78
Posty: 6
Rejestracja: wtorek, 13 lis 2018, 19:55

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: simon78 » niedziela, 30 gru 2018, 19:41

Witam Dzięki za odpowiedzi.
W moim przypadku faktycznie jak chodzi o bujanie to tylko wtedy gdy jedno koło wskoczyło w dziurę bo jak przejechałem szybciej przez próg zwalniający to raczej podskakiwała. U mnie ktoś modyfikował to zawieszenie i wsadził zbyt wiele piór one nie były wstanie amortyzować.
Tak czy siak wywaliłem je i jestem w trakcie montowania nowego zawieszenia na belce skrętnej polskiego producenta. (dało się zamówić z rozstawem śrób 5*120).
Takie koła właśnie miałem od bmki.
Wiec teraz będzie na mega wielkich kołach 235r16 jednocześnie się nie podniesie bo zawieszenie skrętne jest znacznie bliżej ramy. Oczywiście tak wielkie koła wymagają nieco ciecia laminatu ale to nie problem i już to właściwie zrobiłem powrotu już nie ma.
Oryginalne koła są malutkie i lekkie i bardzo głęboko osadzone w nadwoziu a zawieszenie na piórach ciężkie więc masowo nie powinno się u mnie nic zmienić bo koła z bmki ciężkie a zawieszenie skrętne lekkie.
Teraz koła będą prawie całkiem licowały z nadwoziem no może będą 2cm wgłąb.
Jak skończę modyfikacje wrzucę jakieś zdjęcie.
Pozdrawiam, Szymek.

Awatar użytkownika
TomekN126N
Moderator
Moderator
Posty: 2993
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: TomekN126N » niedziela, 30 gru 2018, 22:16

Co do bujania, podskakiwania itp. powiem jedno. Kombinujecie z osiami, resorami itp. A kto ostatnio oglądał swoje opony? Nie zrozumcie mnie źle, wiem, że dobrze dobrany resor pomaga w prowadzeniu przyczepy i nie chce się tu wymądrzać, ale mam przyczepę 7 lat i w tym roku zmieniłem opony, mimo, ze bieżnik miały jeszcze bardzo wysoki. Miałem oryginalne 12-tki i były już tak twarde, że przyczepa podskakiwała na byle dziurce. Zakupiłem w czerwcu 13-tki wzmocnione płótnem (polecił mi je Ruciak - dzięki) i przyczepa prowadzi się o wiele lepiej, bo lepiej tłumi wyboje. W niewiadówkach opona musi mieć index wysokości "80" tzw. balon i jeśli oś jest ok, to nie trzeba żadnych szesnastek, cięcia laminatu itp. ulepszeń. Przynajmniej, jeśli chodzi o prowadzenie, nie mówię tu o wyglądzie.
Powiem więcej, regenerowałem też najazd tj. wstawiałem w warsztacie nowe tuleje i wiecie co? Podejrzewam, że podskakująca na sztywnych/starych oponach rama, przyczyniła się do jego szybszego zużycia. Czyli prawdopodobnie najazd, to kolejna rzecz, która ucierpiała przez stare opony. Na szczęście w tym roku z pomocą kolegi Corna (załatwił warsztat) zrobiłem na nowo zawieszenie od najazdu do kół. Kosztowało ok. 1,5 tysiąca, ale mam z głowy, bez cięcia, szlifowania itp. przeróbek. A moja cepka ma być w miarę możliwości w oryginale. Pomijam trumę, czy solar, a chodzi mi o zawieszenie. Oryginalna oś jest ok, koła 13-tki, jak w nowych niewiadkach, bo lepiej jadą. A może jeszcze w przyszłości do pomocy osi, zamontuję amortyzatory z Niewiadowa, te zielone, rozciągane, a nie ściskane. To tyle, najlepszego na Nowy Rok ;-)
KEMPINGI, KTÓRE POLECAM
Nocki/km
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N(89)-Remont
Fabia kombi 1,9 SDI - na miasto
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)-Projekt komar Babci
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 2640
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: RAFALSKI » środa, 2 sty 2019, 12:57

TomekN126N pisze:Oryginalna oś jest ok

No nie do końca. Porównując do AL-KO i FTF to niestety ale wypada blado. Owszem do niewiadki opony o profilu 80, 13" i takie też mam w obu budkach pozakładane ale mimo wszystko oś powinna być miększa.
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki | Spot Zapora | XXI Zlot FKN

Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
TomekN126N
Moderator
Moderator
Posty: 2993
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: TomekN126N » środa, 2 sty 2019, 22:11

Ok, nie mam porównania, bo mam oś oryginalną. AL-KO ma chyba trzy wałki, a niewiadowska cztery, to będzie twardsza. Piszę na podstawie swojego, subiektywnego doświadczenia. Mam przyczepę z 89r i wiem, że w 2011-ym była serwisowana, ale czy były wymieniane wałki w osi, to nie wiem (Ja w zeszłe wakacje robiłem całe zawieszenie, tj. hamulce, linki, łożyska, najazd, koła, ale bez wałków osi, bo stoi wysoko). Może też zesztywniały już gumy wałków i dlatego jest twardsza. Na ten temat niech się wypowie ktoś, kto je wymieniał. Może miał w ręce stare i nowe wałki i wie, czy także twardnieją z czasem. Myślę jednak pod takim kątem, że jeśli oryginalna oś wytrzymała tyle lat, to może nie jest taka zła. Jedno, co mi się nie podoba, to zbyt wąski rozstaw kół, ale pewnie jest także dobrany pod szerokość nadkoli. A pisząc o oponach, chodziło mi o to, że profil 80 dedykowany do niewiadówek, bardzo pomaga w wybieraniu nierówności. Chodziło mi także o to, że moim, powtarzam, moim zdaniem, niepotrzebne jest cięcie laminatu, wstawianie wielkich kół na (być może) mniejszym profilu. Ale spoko, nie czepiam się, poprostu przypomniałem o sprawdzeniu opon, bo naprawdę po wymianie na nowe czuć różnicę. Teraz bez względu na bieżnik, chyba będę wymieniał co 4-5 lat, żeby były miękkie i żeby cepka lepiej sprawowała się na nierównościach. Pozdro.
KEMPINGI, KTÓRE POLECAM
Nocki/km
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N(89)-Remont
Fabia kombi 1,9 SDI - na miasto
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)-Projekt komar Babci
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)

Awatar użytkownika
RAFALSKI
Moderator
Moderator
Posty: 2640
Rejestracja: czwartek, 15 lip 2010, 16:27
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: RAFALSKI » środa, 2 sty 2019, 22:35

TomekN126N pisze:A pisząc o oponach, chodziło mi o to, że profil 80 dedykowany do niewiadówek, bardzo pomaga w wybieraniu nierówności.

Zgadza się, na takich oponach buda prowadzi się bardzo dobrze. Wszelkie kombinacje z rozmiarami opon są niepotrzebne.
TomekN126N pisze:moim, powtarzam, moim zdaniem, niepotrzebne jest cięcie laminatu, wstawianie wielkich kół na (być może) mniejszym profilu

Moim zdaniem też. Przede wszystkim szkoda budy :(
BMW E36 '97| DACIA SANDERO STEPWAY '18 | N-127 '77 | N-132L '85
Remont wieloryba | Remont eNki | Spot Zapora | XXI Zlot FKN

Obrazek Obrazek

simon78
Posty: 6
Rejestracja: wtorek, 13 lis 2018, 19:55

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: simon78 » piątek, 1 mar 2019, 22:17

niewiadówka.jpg
niewiadówka.jpg
Witam wszystkich tak oto wygląda moja niewiadówka po zmianie zawieszenia na belkę skretną.I po wymianie kół na koła z bmw e 38.
Po tym zabiegu zyskała nowe proporcje według mnie na korzyść. oczywiście nie obyło się bez ciecia laminatu ale akurat tu mam doświadczenie. nie miałem okazji jej przetestować ale niebawem to zrobię .Choć myślę ze stabilność w zakrętach się poprawi bo kontakt z podłożem poszerzył się o blisko 20 cm, te nowe koła to rozmiar 235/16 chyba 65.ale bela jest na 4 wałkach gumy i coś mi się wydaje że nadal będzie twardo. Prześwit sie powiększył ale przyczepa obniżyła o 15 mm. chętnie bym to zniwelował bo trochę do dołu jej poszła dupa .Może jakieś podkładki dystansowe są pod zaczep ?

Awatar użytkownika
oko
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 611
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: oko » piątek, 1 mar 2019, 22:20

Szczerze? Do kitu. To w ogóle nie wygląda.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

Obrazek

kilometry/nocki
2018 - 440/2
2019 - 0/0

Awatar użytkownika
Murano
Moderator
Moderator
Posty: 3403
Rejestracja: poniedziałek, 22 kwie 2013, 20:17
Lokalizacja: Zabrze

Re: Przeróbka zawieszenia N126E

Postautor: Murano » piątek, 1 mar 2019, 23:08

Kolego Simon78, nie wiem czy taki efekt chciałeś osiągnąć ale wyszło słabo....
Po pierwsze estetycznie - ten łuk nijak nie ma się do średnicy koła poza tym jest chyba ciut krzywo....
Po drugie, nie wiem co masz na myśli pisząc o "stabilności w zakrętach". Max prędkość z przyczepą to 70km/h a w zakrętach raczej wolniej. Albo nie jeździłeś dotąd z przyczepą albo chcesz z niej zrobić "beemkę" na szerokim "laczu".
Jedyne co osiągnąłeś tym tjuningiem to zepsuta buda i spalanie holownika +20%.
Zdanie moje, możesz go nie podzielać (i pewnie tak zrobisz bo już pokazałeś swoje wyobrażenie o Niewiadówce) ale pokazujesz to na forum a tutaj się dyskutuje.
Mimo wszystko życzę sukcesów w dalszych pracach, szerokości i....chciałem napisać przyczepności ale na takich oponach to pewniak ;-)
Pozdrawiam!
125%normy każdego dnia!
n126 1973'
N126e 1983'
N132t 1980'
125p 1985'
Simson S51 1990'
Wigry 75', Wigry 3 78', Wigry 5 90'
Fiat Croma II
Dystans 2018: 4 nocki/ 810 km
Wątek remontowy n126e
Wątek remontowy n132t


Wróć do „Podwozie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość