Elektryka od podstaw

czyli elektryka, hydraulika i gaz ...
Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Elektryka od podstaw

Postautor: stico80 » wtorek, 15 sty 2013, 18:02

Panowie komputery, odblokowani navi, psp itp to nie problem ale z elektryką to nie mogę tego pojąć. Może jest ktoś kto może to łopatologicznie wytłumaczyć jak to zrobić. Chciałbym zastosować tak. 230 na wejściu do przyczepy i dalej trzy gniazdka 230 w jednym gniazdku będzie siedział zasilacz/prostownik z tego prostownika zaciski na akumulator i dalej oświetlenie 12v, pompka i jedno gniazdko 12v. Prostownik impulsowy automatyczny. Jakie kable i co jeszcze trzeba podłączyć żeby akumulator był też ładowany podczas jazdy i nie przeładował się? Jeśli jest już taki tema i rozwiązanie proszę o zamknięcie mojego, ja nie znalazłem takiego tematu.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Awatar użytkownika
Karolus
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 2065
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 20:24
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: Karolus » wtorek, 15 sty 2013, 18:14

Stico, mam parę schematów ale dla mnie to też trochę "ciemna magia"

Podłączam się do tematu...

Awatar użytkownika
Przasnik
Posty: 44
Rejestracja: czwartek, 27 wrz 2012, 01:19

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: Przasnik » wtorek, 15 sty 2013, 19:05

Cześć. Też jestem na etapie elektryki, ale mam mądrego sąsiada. Na sugestię, że chciałbym mieć ładowanie przyczepki podczas jazdy wyraził wątpliwość, czy mój alternator to udźwignie: światła, GPS, radio, lodóweczka i... głodny drugi akumulator? Trzeba to sprawdzić zliczając pobór mocy i możliwości alternatora. Ja dla wygody kupiłem i zamontuję rozgałęziacz z 4 gniazdkami zapalniczkowymi i będę wykorzystywał do różnych odbiorników. Wydaje się to wygodnym i tanim rozwiązaniem. Krzysztof
P.S. Koledzy, a jak rozwiązaliście oświetlenie ledowe na sieci 12V? Żeby było wystarczająco jasno. Oglądałem ostatnio żaróweczki w dziale motoryzacyjnym i jestem rozczarowany.

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: TomekN126N » wtorek, 15 sty 2013, 19:40

Stico, z tym ladowaniem w czasie jazdy, to sie chyba nie da. Alternator w aucie jest obliczony raczej na potrzeby samochodu, a tu jeszcze swiatła od przyczepy i sprzęty na pokładzie holownika. Mnie sie podoba pomysł kolegi Terapukuary z solarem. Wydatek troche większy, ale jedziesz nawet na dwa tygodnie i ciagle sie ładuje i to za darmo. Zwroci sie po dwóch trzech sezonach i nie trzeba kombinowac z prostownikiem, kablami, bezpiecznikami itp. Zresztą nie wiem, czy na prądzie z prostownika bedzie chodzic pompka do wody (róznica w prądzie stały-zmienny), no chyba, że podłaczysz ją do aku i bedziesz go tylko doładowywał prostownikiem.

viewtopic.php?f=9&t=2452

Ja mam sprawną oryginalną instalacje w przyczepie i w tym roku na szybko podłączałem żabki prostownika pod łożkiem bezpośrednio pod instalacja 12v przed bezpiecznikiem i swiatło było, ale pompka nie chodziła.
Co do instalacji 230V, to juz sprawa prostsza. Z gniazdka na przodzie przyczepy prowadzisz kabel do bezpiecznika, dalej do puszki (te dwie rzeczy mogą być w łózku, albo którejs szafie. a z puszki rozprowadzasz, gdzie chcesz do gniazdek. Wazne, plus łaczysz z plusem, a minus z minusem w sensie puszka-gniazdko. Jesli chodzi o oswietlenie 230V, to z puszki prowadzisz przewód MINUSOWY do lampy, a PLUSOWY do przełącznika i dalej do lampy. Chodzi o to, żeby przy wyłaczeniu prądu w lampie nie było napiecia (wymiana zarówki i paluchy :lol: ).

Pozdrawiam
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
pilus89
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 90
Rejestracja: piątek, 18 mar 2011, 12:48
Lokalizacja: Bytom / Wręczyca Wielka

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: pilus89 » wtorek, 15 sty 2013, 19:58

solar to bardzo dobra rzecz, i wcale nie musi kosztować majątek, zależy ile prądu będziesz potrzebował, i do tego dobierzesz odpowiedni panel
vw golf 3 1.8 + N127

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: stico80 » wtorek, 15 sty 2013, 20:43

Solar fajny ale mi na razie chyba nie potrzebny. Jeśli jadę tam gdzie jest prąd to z niego korzystam. Akumulator chciałem traktować tylko jako rezerwę np. jeśli mam postój w trasie lub wyskok na jedną noc i to wtedy z akumulatora chciałem zasilić światło + pompka.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Konto usuniete

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: Konto usuniete » wtorek, 15 sty 2013, 20:58

Post usuniety
Ostatnio zmieniony środa, 27 lut 2013, 23:05 przez Konto usuniete, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TomekN126N
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 3843
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 18:54
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: TomekN126N » wtorek, 15 sty 2013, 21:08

P.S. Koledzy, a jak rozwiązaliście oświetlenie ledowe na sieci 12V? Żeby było wystarczająco jasno. Oglądałem ostatnio żaróweczki w dziale motoryzacyjnym i jestem rozczarowany.


Kolego Przasnik, napisz, czemu byłeś rozczarowany żaroweczkaim led 12v? Ja też chcę zastapic tradycyjne ledowymi w cepce mam trzy lampy po 3 zarówki, a to daje 5Wx 9 żarowek = 45 W. To prawie, jak lodowka 12v. Ledy wszystkie wezmą ok 5 W. Nie sprawdzałem tylko długości tych "paluszków", no i cena ok 8 pln sztuka, to daje 7 dych za 9 szt - troche dużo.
Gdzieś ktoś pisał o lutowaniu diod do lamp, ale nie moge znależć.
Nocki/km
2023: 11/460
2022: 12/440
2021: 3/425
2020: 5/1040
2019: 3/420
2018: 30/4184
2017: 24/2850
2016: 12/2540
2015: 23/2530
2014: 15/950
2013: 16/2310
2012: 23/1665

N126N
Corolla kombi - służbówka
Octavia kombi 1.6 TDI
jawa175(59)
komar3(81)
komar sztywniak
Suzuki GSX750E(83)
Honda Hornet 900 (05)

Awatar użytkownika
jedrek101
Posty: 1941
Rejestracja: niedziela, 27 sty 2008, 10:33
Kontaktowanie:

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: jedrek101 » wtorek, 15 sty 2013, 21:50

Ja zastosowałem w lampach po dwa samoprzylepne kawałki taśmy led... po 9 diodek na pasku... proszę sobie popatrzeć na allegro lub wygooglowac :D
wyszło najtaniej :D

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: stico80 » wtorek, 15 sty 2013, 22:42

Znalazłem takie cudo http://allegro.pl/przeplywowy-podgrzewa ... 76591.html
zastanawiam się czy jak zamontuję to zamiast grzałki to czy się sprawdzi żeby woda była ciepła.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Awatar użytkownika
Przasnik
Posty: 44
Rejestracja: czwartek, 27 wrz 2012, 01:19

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: Przasnik » środa, 16 sty 2013, 00:19

Tomku, martwi mnie jasność "ledzików" tym bardziej, że... nie mam pojęcia o zapotrzebowaniu na luxy. Wygląda to na jakieś bździdełka, więc ile ich potrzeba? Mam oczywiście stare klosze i gniazda, ale pewnie trzeba posiać więcej? Może warto, żeby ktoś z kolegów zadowolonych z posiadanych ledów rozrysował swoje rozmieszczenie, ilość i parametry żarówek. Chciałoby się i pozmywać i poczytać w łóżku... A przecież jeszcze jest przedsionek i też powinien mieć jasne ale oszczędne światło. A jak z radiem: czy sensowne jest radio samochodowe, czy turystyczne na baterie? Czekam na kompleksowe rozwiązania w dziale porady sprawdzone! Acha, schemat instalacji po powiększeniu niestety jest nieczytelny. Krzysztof

Awatar użytkownika
vvarrior
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1611
Rejestracja: środa, 8 sie 2012, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: vvarrior » środa, 16 sty 2013, 00:30

Ja mogę zaproponować schemat z mojej instalacji obecnie w trakcie budowy. Generalnie założenie mam takie że większość odbiorników jest na 12V(BHP).Oświetlenie paskami LED (wystarcza spokojnie) + w 3 miejscach halogenki do czytania.Do tego lodówka 80W pompka wody i inne takie. Jeśli mam zasilanie sieciowe to przez zasilacz impulsowy leci 13.8V podładowując akumulator zarazem. Jest możliwość także podładowywania akumulatora w trakcie jazdy z haka. Nie ma problemu z podpięciem źródła zamiast np.hak to solar. Wydajność zasilania przy 12V to 30A po 15A na 2 gałęzie.
Układ można uprościć wywalając przekaźniki jednak ja nie mam zaufania do chińskich przełączników bo przy 15A grzały się niemiłosiernie więc są przekaźniki samochodowe 30A.W zestawie woltomierz i amperomierz żeby wiedzieć kiedy napięcie na akumulatorze spadnie i ew. jaki pobór jest w danym momencie i na ile go wystarczy.
Poza tym druga linia 230V do grzałek itp. Warto też niezależnie od wersji dołączyć wyłącznik różnicowo-prądowy zwłaszcza jeśli chcemy włączać urządzenia na 230V np. pod przedsionkiem.
Sama szafeczka wygląda tak:
Obrazek Obrazek
choć design to już wybór samego "wykonawcy".
Poniżej link do schematu:
http://www.www.thprojekty.pl/n126e/schemat.jpg
LandRover II Td5 + N132
RemontN132t
RemontN126e

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: stico80 » środa, 16 sty 2013, 08:39

Kolego szafeczka wypasiona i na pewno spełnia wszystkie wymagania i nie tylko wielki podziw i szacun dla Ciebie w ogrom pracy i jakość wykonania ale dla mnie przy moich zdolnościach elektrycznych to budowa tego cuda zajęła by mi tyle, że niewiadówki pewnie zaczęły by już w kosmos latać :D . Kiedyś na pewno będę chciał mieć coś podobnego ale wtedy zwrócę się do fachowca i zlecę mu odpłatnie zrobienie skrzyneczki. (Mam nadzieję że będziesz u nas gościł i fachowcem będziesz mógł być Ty :D )Na dzień dzisiejszy prosta instalacja ta z podpowiedzi Henia z lekką przeróbką.
"dzyń, dzyń, dzyń"

Awatar użytkownika
robert
Administrator
Administrator
Posty: 2970
Rejestracja: poniedziałek, 24 maja 2010, 12:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: robert » środa, 16 sty 2013, 09:21

Zgadaj się z Bartkiem (Tarapukuara). Rozmawiałem z Nim przed moim remontem w kwestii instalacji elektrycznej. Obowiązkowo projektując nową instalację pomyśl o solarach. Nawet jeśli początkowo nie planujesz zakupu i montażu to za rok może się okazać, że jednak się przydadzą. A wtedy nie musisz przeprojektowywać instalacji.
Uwaga na koniec. Jeśli możesz zrób całą instalację wewnątrz na 12V. W tym oświetlenie LED - wbrew temu co napisano powyżej - nie ma mocniejszego światła niż LED (pomijam biksenony, ale tych nie montujemy w przyczepach). Korzystając w przyczepie z 2 LEDów w moim telefonie HTC HD2 miałem wystarczająco jasno.
Dlaczego tylko 12V? Raz, że to kwestia bezpieczeństwa, dwa, że jeśli będzie możliwość podłączenia się do 220V to (wykorzystując zasilacz AT z komputera) dalej korzystasz z 12V a jak zamontujesz solary (a będą z roku na rok taniały) to w zasadzie zostajesz całkowicie niezależny od prądu z zewnątrz (zakładam, że lodówka 12/220/gaz).
Robert
Brak pasji jest pewnym rodzajem kalectwa
502 43 46 44
Wątek remontowy

Awatar użytkownika
stico80
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 985
Rejestracja: poniedziałek, 1 sie 2011, 18:18
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Elektryka od podstaw

Postautor: stico80 » środa, 16 sty 2013, 09:40

No może i masz Robert rację, muszę to jeszcze raz przemyśleć, może rzeczywiście w te solary zainwestuję. A ten podgrzewacz do diesla nada się do wody? z linka wyżej.
"dzyń, dzyń, dzyń"


Wróć do „Instalacje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości