Truma, Carver, Webasto a ja mam Propexa

czyli elektryka, hydraulika i gaz ...
Awatar użytkownika
Pavulon
Posty: 447
Rejestracja: wtorek, 30 lip 2019, 13:01
Lokalizacja: Rudy Raciborskie

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: Pavulon » sobota, 16 lis 2019, 22:02

Ale czerpnia i wydech pod podwoziem to też chyba zły pomysł?

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » sobota, 16 lis 2019, 22:35

Tak przewiduje instrukcja montażu.Uwarunkowane jest też to konstrukcją urządzenia.
Na zdjęciach tego jeszcze nie ma ( jeszcze nie zamontowane ) , ale w zestawie znajdują się dwie rury; ssąca i wydechowa.
Według instrukcji wyloty przewodów powinny być oddalone od siebie na minimum 50 centymetrów przy czym końcówka rury wydechowej powinna być jak najbliżej krawędzi pojazdu.Ma to zapobiegać zbieraniu się tlenku węgla pod podłogą.

Wracając do poprzedniego postu...
Poniżej przykład trochę nieprzemyślanego montażu
FYCXXIUJCUULPLY.LARGE.jpg

Króciec wydechowy i połączenie z rurą wydechową znajduje się wewnątrz pojazdu :o
FYOXKNDJCUULPM2.LARGE.jpg

Niby uszczelnione, ale...
To wszystko znajduje się w jednym z artykułów dotyczących montażu urządzenia w kamperze-samoróbce i co bardzo ważne nie jest to artykuł producenta.
Jakiś pomysłowy Dobromir , autor tekstu tak to zainstalował i nazywa to artykułem instruktażowym.
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
Pavulon
Posty: 447
Rejestracja: wtorek, 30 lip 2019, 13:01
Lokalizacja: Rudy Raciborskie

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: Pavulon » sobota, 16 lis 2019, 22:56

Ok czyli można wydech dac w jeden koniec przyczepy a czerpnie w druga stronę na przód. A te dwa duże otwory to wylot ten że stozkiem...a prawy ?

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » sobota, 16 lis 2019, 23:03

Prawy to ssący powietrze do ogrzania.
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
Pavulon
Posty: 447
Rejestracja: wtorek, 30 lip 2019, 13:01
Lokalizacja: Rudy Raciborskie

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: Pavulon » sobota, 16 lis 2019, 23:05

Ok thx i wszystko jasne ...czekam na efekt końcowy

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » sobota, 16 lis 2019, 23:11

Ja też. Jutro może uda mi się trochę popchnąć robotę do przodu chociaż jak to mówią :
"niedzielna praca w g.... się obraca" ;)
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » niedziela, 17 lis 2019, 18:35

Pisałem wcześniej, że rozety montażowe to druciarski sposób jednak od początku plan zakładał ich montaż.
Według moich założeń sprawdzą się dobrze.
Dlaczego :?:
Otóż będą pełnić dwie funkcje.Pierwsza to izolacja od nagrzewających się elementów, a druga to podstawa do uszczelki , która zabezpieczy na wypadek dostawania się do wnętrza spalin.
20191116_151629.jpg

Dziś właśnie wziąłem się za montaż ogrzewacza. Na powierzchnię styku rozet i piecyka zastosowałem uszczelki fibrowe. Po przykręceniu tworzy się szczelne połączenie.

20191117_152758.jpg

Następnie przyszedł czas na montaż rur zewnętrznych. Instrukcja zabrania ich skracania ze względu na możliwość wystąpienia zaburzeń w prawidłowej pracy urządzenia. Obie mają po około jednym metrze więc trzeba je gdzieś upchnąć. Rurę spalinową poprowadziłem wzdłuż ramy w kierunku tyłu przyczepy i przykręciłem uchwytem do podpory. Należy pamiętać żeby zamontować ją z lekkim spadkiem co ma zapobiec zbieraniu się wody w wyniku kondensacji.
20191117_161049.jpg

Rurę ssącą poprowadziłem wzdłuż wręgu z wylotem pod podłogą.
20191117_161123.jpg

Standardowe opaski zaciskowe zamieniłem na nierdzewne co by mieć spokój na lata.
20191117_161040.jpg

Na szafie zamocowałem sterownik oraz poprowadziłem wiązki elektryczne.
20191117_152725.jpg

Ważna informacja. :ugeek:
Sterownik podpinamy do instalacji przed włączeniem zasilania :!:
Odwrotny montaż może spowodować spalenie wewnętrznego bezpiecznika i uniemożliwi uruchomienie ogrzewacza.

A tak wygląda układ sterujący:
20191117_153354.jpg

Podpięcie, załączenie prądu i pierwsza próba uruchomienia.
Działa :mrgreen:
Co prawda po chwili wyskoczył błąd ze względu na brak gazu, ale ogrzewacz pracuje.
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
Pavulon
Posty: 447
Rejestracja: wtorek, 30 lip 2019, 13:01
Lokalizacja: Rudy Raciborskie

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: Pavulon » niedziela, 17 lis 2019, 19:37

Działaj dalej

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » niedziela, 17 lis 2019, 19:48

Na razie nastąpi przerwa ponieważ muszę zamówić elementy instalacji gazowej oraz czekam na przesyłkę z Ali...
Lecą ( a może płyną :? ) gadżety do rozprowadzenia ciepłego powietrza.
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
krzysztof_cw
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 719
Rejestracja: środa, 12 paź 2016, 18:19
Lokalizacja: Włocławek
Kontaktowanie:

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: krzysztof_cw » niedziela, 17 lis 2019, 20:51

Nie wiem ile tych spalin się wydobywa ale nie lepiej dać ten wydech na bok przyczepy, żeby owe spaliny nie wlatywały z powrotem przez okno?
Chrysler Grand Voyager 3.3 + Niewiadów N126e

Dobytek:
2017: 1960km / 13 nocek
2018: 2760km / 28 nocek (stan na 05.10.2018)

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma,Carver,Webasto,a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » niedziela, 17 lis 2019, 21:47

krzysztof_cw pisze:Nie wiem ile tych spalin się wydobywa...

Ja też nie :(
Myślę, że mniej więcej tyle co z tradycyjnej Trumy :?

krzysztof_cw pisze:... ale nie lepiej dać ten wydech na bok przyczepy, żeby owe spaliny nie wlatywały z powrotem przez okno?


W przypadku montażu ogrzewacza po prawej stronie ( jak w moim przypadku ) nie da rady ponieważ zakładając przedsionek spaliny będą wpadać prosto do niego.
Przeprowadzić na drugą stronę przyczepy nie za bardzo można ponieważ rura wydechowa jest za krótka ,a instrukcja mówi wyraźnie żeby nie zmieniać jej długości :roll:
W mojej sytuacji wylot do tyłu wydaje się być optymalny :? Poza tym rzadko otwieram tylne okno ,a jeśli już to w sezonie kiedy ogrzewania raczej się nie używa.
A tak wogóle to podobnie ma się chyba sytuacja z Carverem w wersji z dolnym wyrzutem :?
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Romlas
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1410
Rejestracja: środa, 26 paź 2016, 18:41
Lokalizacja: Gniezno

Re: Truma, Carver, Webasto a ja mam Propexa

Postautor: Romlas » czwartek, 21 lis 2019, 12:39

Pomijając cenę to gitarra. Czy między samo "grzewadło" a podłogę dawałeś jakąś blachę, czy sama obudowa urządzenia jest tak skonstruowana, że nie ma takiej potrzeby?
Paweł i Kinga. Lander Graziella 401 +N250

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma, Carver, Webasto a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » czwartek, 21 lis 2019, 16:40

Korpus urządzenia jest trochę inaczej zbudowany niż nagrzewnice suche typu Webasto.Producent nie przewiduje żadnej przekładki jednak uchwyty montażowe powodują powstanie około 10-cio milimetrowej szczeliny między urządzeniem ,a powierzchnią montażu.Tak jak pisałem wcześniej, zastosowałem profilaktycznie izolację nagrzewającego się króćca w postaci metalowej rozety.
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
tomcat
Moderator
Moderator
Posty: 2104
Rejestracja: niedziela, 24 sie 2014, 22:39
Lokalizacja: Gostyń,Wielkopolska

Re: Truma, Carver, Webasto a ja mam Propexa

Postautor: tomcat » niedziela, 1 gru 2019, 16:25

W końcu dotarła przesyłka z dalekiej Azji więc mogłem coś podziałać.Zająłem się konkretnie rozprowadzeniem powietrza.W zestawie montażowym znajduje się tylko jedna kratka dystrybucji ciepła. Jednak ja wytypowałem dwa miejsca wylotowe; jedno na ścianie bocznej tuż przy wejściu
20191130_172713.jpg

, a drugie u podstawy łóżka.
20191130_172654.jpg

W ten sposób kubatura przyczepy powinna się nagrzewać bardziej równomiernie.Wylot przy drzwiach może też być wykorzystany do ogrzania przedsionka ( podpatrzone u Taty Kazika ;) ) stosując kawałek rury spiralnej.Pod łóżkiem zamontowałem też kratkę doprowadzającą powietrze do nagrzewnicy
20191130_172628.jpg

,a przy okazji pochlastałem trochę front podczas wycinania otworu :cry:
Chwila nieuwagi przy wierceniu otwornicą i... :twisted:
Rury rozprowadzające zaizolowałem dodatkowo otuliną w celu minimalizacji strat ciepła.
20191201_135929.jpg

Nie jest idealnie bo dostęp ograniczony ale lepsze to niż nic.
N126e + PEUGEOT 406 HDI Break

Mój remont

Awatar użytkownika
reflexes
Moderator
Moderator
Posty: 9385
Rejestracja: czwartek, 10 sty 2013, 09:16
Lokalizacja: Kwidzyn (pomorskie)

Re: Truma, Carver, Webasto a ja mam Propexa

Postautor: reflexes » niedziela, 1 gru 2019, 16:29

tomcat pisze:Rury rozprowadzające zaizolowałem dodatkowo otuliną w celu minimalizacji strat ciepła.

Tomasz, to chyba nie jest najlepszy pomysł. Rury mają grzać bakisty żeby wyrównać temperaturę i żeby materace się nie pociły.
Knaus Sport 400 LK wcześniej Adria Unica 5204 , Chateau Cantara 908 i Niewiadów N126N
| 2020 - 38 noce | 2019 - 59 nocy | 2018 - 65 nocy | 2017 - 53 noce | 2016 - 42 noce |


ZAPRASZAM :arrow: V Jubileuszowy Jesienny Spot FKN - 13-15 listopada 2020


Wróć do „Instalacje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości