Automatyczne przełączanie źródła zasilania
- kooba
- Administrator
- Posty: 5240
- Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Co jakiś czas ktoś mnie pyta o automatyczne przełączanie między zasilaniem z akumulatora, a zasilaczem z 230. Zdecydowanie prościej jest tłumaczyć na obrazku i opisie niż tak na sucho dlatego postanowiłem skrobnąć ten szybki poradnik.
Jako automatyczny przełącznik wykorzystujemy przekaźnik samochodowy 12V 40A
Wystarczy, że przełączać będziemy źródło "plusa". Wszystkie "minusy" (akumulator, zasilacz, przekaźnik, odbiorniki) łączymy razem.
Sam przekaźnik łączymy następująco:
30 - plus przyczepy (odbiorniki)
87 - plus z zasilacza
87a - plus z akumulatora
85 - plus z zasilacza (zasilanie cewki przekaźnika)
86 - minus
Przekaźnik bez zasilania cewki cały czas łączy zasilanie przyczepy z akumulatorem. Jak podłączymy się do 230V to zasilacz podaje zasilanie na cewkę przekaźnika i przełącza przyczepę na zasilanie z zasilacza.
Jako automatyczny przełącznik wykorzystujemy przekaźnik samochodowy 12V 40A
Wystarczy, że przełączać będziemy źródło "plusa". Wszystkie "minusy" (akumulator, zasilacz, przekaźnik, odbiorniki) łączymy razem.
Sam przekaźnik łączymy następująco:
30 - plus przyczepy (odbiorniki)
87 - plus z zasilacza
87a - plus z akumulatora
85 - plus z zasilacza (zasilanie cewki przekaźnika)
86 - minus
Przekaźnik bez zasilania cewki cały czas łączy zasilanie przyczepy z akumulatorem. Jak podłączymy się do 230V to zasilacz podaje zasilanie na cewkę przekaźnika i przełącza przyczepę na zasilanie z zasilacza.
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
No tak.
Wytłumaczone prosto , rzeczowo i łopatologicznie
Kubuś , zaraz zaczną cię pytać , jak do tego podłączyć solar. ( ogniwo fotowoltaiczne )
Wytłumaczone prosto , rzeczowo i łopatologicznie
Kubuś , zaraz zaczną cię pytać , jak do tego podłączyć solar. ( ogniwo fotowoltaiczne )
- Mr.Makarena
- Fanklubowicz
- Posty: 446
- Rejestracja: wtorek, 17 kwie 2012, 12:53
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Ale rozumiem ze po po podlaczeniu 220 V akumulator sie nie laduje ?
Pozdrawiam :
Mr.Makarena
Mr.Makarena
- kooba
- Administrator
- Posty: 5240
- Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
No nie ładuje. Żeby tak było to trzeba jeszcze bezpośrednio na klemy akumulatora dołożyć prostownik automatyczny. Tylko trzeba kupić odpowiedni bo sporo prostowników automatycznych (zwłaszcza tych tańszych) wymaga po każdym włączeniu wyklikania rodzaju akumulatora. Czyli jak nie klikniesz to nie będzie ładować. Taki "prawie" automat.
- Mr.Makarena
- Fanklubowicz
- Posty: 446
- Rejestracja: wtorek, 17 kwie 2012, 12:53
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
kooba pisze:No nie ładuje. Żeby tak było to trzeba jeszcze bezpośrednio na klemy akumulatora dołożyć prostownik automatyczny. Tylko trzeba kupić odpowiedni bo sporo prostowników automatycznych (zwłaszcza tych tańszych) wymaga po każdym włączeniu wyklikania rodzaju akumulatora. Czyli jak nie klikniesz to nie będzie ładować. Taki "prawie" automat.
No dobra , ale skoro mam w przyczepie zasilacz to czemu nia ladowac nim akumulatora ?
Pozdrawiam :
Mr.Makarena
Mr.Makarena
- kooba
- Administrator
- Posty: 5240
- Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Bo:
1. Zasilacz daje 12V, a do ładowania aku trzeba więcej
2. Zasilacz cały czas daje tyle samo A przez co aku jest non stop ładowany. W efekcie czego zagotujesz aku.
1. Zasilacz daje 12V, a do ładowania aku trzeba więcej
2. Zasilacz cały czas daje tyle samo A przez co aku jest non stop ładowany. W efekcie czego zagotujesz aku.
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
kooba pisze:Bo:
1. Zasilacz daje 12V, a do ładowania aku trzeba więcej
2. Zasilacz cały czas daje tyle samo A przez co aku jest non stop ładowany. W efekcie czego zagotujesz aku.
Zasilacze w większości da się "podkręcić " do 14V
Zasilacz daje tyle A co jest zapotrzebowanie (max tyle co ma wydajność) a wraz z procesem ładowania A zacznie spadać .
Re: RE: Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
SP3OW pisze:[Zasilacze w większości da się "podkręcić " do 14V
Zasilacz daje tyle A co jest zapotrzebowanie (max tyle co ma wydajność) a wraz z procesem ładowania A zacznie spadać .
W zasadzie masz rację ale problem pojawia się gdy akumulator np. jest mocnoej rozładowany. Zdrowo dla akumulatora kwasowego jest go ładować prądem równym 1/10 pojemności czyli 4.5A dla akumulatora 45Ah.
Jak zasilacz będzie 30A to rozładowany akumulator to łyknie i 30A i będzie się gotować podczas ładowania.
Budując pierwszy powerblock zrobiłem właśnie taką konfigurację że do zasilacza 13.8V 30A miałem wyłącznikiem dopinany równolegle akumulator.
Tak jeździłem przez pierwszy sezon. Wszystko elegancko wytrzymało do jesieni.
Na jesień poszedł się gonić i akumulator i paski LED z oświetlenia cepki.
Akumulator dlatego bo ciągle miał niby dobrze i trzymany był w stanie gotowości a paski led były wrażliwe na zasilanie.
W teorii tak się stać nie powinno bo przecież alternator w samochodzie daje tyle ile chcą urządzenia i akumulator jakoś żyje.
A jednak chwile w których był ładowy dużym prądem po postoju bez prądu załatwiły go w jeden sezon.
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Nie ma potrzeby dużo kombinować. 3 przekaźniki załatwiają wszystko. Trzeba tylko pamiętać by na cewkę zawsze prąd podłączać przez diodę prostowniczą.
Niewiadów N126a(tak jest w papierach)
Cmax 2,0 136km
Cmax 2,0 136km
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Kurczę, 3 przekaźniki? Jako, że z elektryki jestem na bakier to schemat kooby nawet zrozumiałem i chcę nadal to zastosować. No chyba, że będę musiał się szkolić na Googlach co to jest dioda prostownicza, itp.
Niewiadów 126e 1986
Toyota Previa
Toyota Yaris
Cinquecento 0.9
Kawasaki ZX-12R
Wigry 3
Toyota Previa
Toyota Yaris
Cinquecento 0.9
Kawasaki ZX-12R
Wigry 3
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
neeken pisze:Kurczę, 3 przekaźniki? Jako, że z elektryki jestem na bakier to schemat kooby nawet zrozumiałem i chcę nadal to zastosować. No chyba, że będę musiał się szkolić na Googlach co to jest dioda prostownicza, itp.
Będę miał czas zrobię schemacik.
Niewiadów N126a(tak jest w papierach)
Cmax 2,0 136km
Cmax 2,0 136km
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Może ktoś skonsultować mój schemat? Czy to jest prawidłowo podłączone i czy czegoś nie brakuje?
OCZY
Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".
kilometry/nocki w n126e
12311/93

Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".
kilometry/nocki w n126e
12311/93
- kooba
- Administrator
- Posty: 5240
- Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
- Lokalizacja: Lublin
- Kontaktowanie:
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Prawie dobrze 
Przekaźnik jest po to żeby po podłączeniu 230 odbiorniki przełączyć na zasilacz. Z tego schematu wynika, że + z zasilacza łączy się z + regulatora na odbiorniki. Tak nie może być i tu właśnie powinien być przekaźnik.
Ta ładowarka jak rozumiem ma być do ładowania akumulatora. Jeżeli tak to szkoda kasy, czasu i energii żeby ją wpinać w układ. Całkowicie zbędne urządzenie. Jeżeli koniecznie chcesz tę ładowarkę to układ powinien być z 2 przekaźnikami. Jeden przełącza akumulator na ładowarkę (stracisz zasilanie sterownika solara, więc mogą odlecieć ustawienia), drugi przełącza odbiorniki ze sterownika na zasilacz.
Bezpiecznik ma być jak najbliżej akumulatora.

Przekaźnik jest po to żeby po podłączeniu 230 odbiorniki przełączyć na zasilacz. Z tego schematu wynika, że + z zasilacza łączy się z + regulatora na odbiorniki. Tak nie może być i tu właśnie powinien być przekaźnik.
Ta ładowarka jak rozumiem ma być do ładowania akumulatora. Jeżeli tak to szkoda kasy, czasu i energii żeby ją wpinać w układ. Całkowicie zbędne urządzenie. Jeżeli koniecznie chcesz tę ładowarkę to układ powinien być z 2 przekaźnikami. Jeden przełącza akumulator na ładowarkę (stracisz zasilanie sterownika solara, więc mogą odlecieć ustawienia), drugi przełącza odbiorniki ze sterownika na zasilacz.
Bezpiecznik ma być jak najbliżej akumulatora.
- Fiacior75
- Fanklubowicz
- Posty: 1921
- Rejestracja: niedziela, 7 cze 2015, 22:02
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
oko pisze:Może ktoś skonsultować mój schemat? Czy to jest prawidłowo podłączone i czy czegoś nie brakuje?
20190407_135822.jpg
Oooo Oko budujesz elektrownie

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania
Fiacior75 pisze:oko pisze:Może ktoś skonsultować mój schemat? Czy to jest prawidłowo podłączone i czy czegoś nie brakuje?
20190407_135822.jpg
Oooo Oko budujesz elektrownie?
Taa. I ch.. Z rego rozumiem.

Coś takiego?:
Dwa przekaźniki.
OCZY
Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".
kilometry/nocki w n126e
12311/93

Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".
kilometry/nocki w n126e
12311/93
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości