Automatyczne przełączanie źródła zasilania

czyli elektryka, hydraulika i gaz ...
Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5556
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: kooba » niedziela, 31 lip 2016, 21:12

Co jakiś czas ktoś mnie pyta o automatyczne przełączanie między zasilaniem z akumulatora, a zasilaczem z 230. Zdecydowanie prościej jest tłumaczyć na obrazku i opisie niż tak na sucho dlatego postanowiłem skrobnąć ten szybki poradnik.
Jako automatyczny przełącznik wykorzystujemy przekaźnik samochodowy 12V 40A
przekaznik.JPEG

Wystarczy, że przełączać będziemy źródło "plusa". Wszystkie "minusy" (akumulator, zasilacz, przekaźnik, odbiorniki) łączymy razem.
Sam przekaźnik łączymy następująco:
30 - plus przyczepy (odbiorniki)
87 - plus z zasilacza
87a - plus z akumulatora
85 - plus z zasilacza (zasilanie cewki przekaźnika)
86 - minus

Przekaźnik bez zasilania cewki cały czas łączy zasilanie przyczepy z akumulatorem. Jak podłączymy się do 230V to zasilacz podaje zasilanie na cewkę przekaźnika i przełącza przyczepę na zasilanie z zasilacza.

Awatar użytkownika
Paczek
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 4545
Rejestracja: czwartek, 2 kwie 2009, 21:23
Lokalizacja: Opoczno

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Paczek » niedziela, 31 lip 2016, 23:32

No tak.

Wytłumaczone prosto , rzeczowo i łopatologicznie

Kubuś , zaraz zaczną cię pytać , jak do tego podłączyć solar. ( ogniwo fotowoltaiczne )

Awatar użytkownika
Mr.Makarena
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 446
Rejestracja: wtorek, 17 kwie 2012, 12:53

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Mr.Makarena » piątek, 5 sie 2016, 10:26

Ale rozumiem ze po po podlaczeniu 220 V akumulator sie nie laduje ?
Pozdrawiam :

Mr.Makarena

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5556
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: kooba » piątek, 5 sie 2016, 11:16

No nie ładuje. Żeby tak było to trzeba jeszcze bezpośrednio na klemy akumulatora dołożyć prostownik automatyczny. Tylko trzeba kupić odpowiedni bo sporo prostowników automatycznych (zwłaszcza tych tańszych) wymaga po każdym włączeniu wyklikania rodzaju akumulatora. Czyli jak nie klikniesz to nie będzie ładować. Taki "prawie" automat.

Awatar użytkownika
Mr.Makarena
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 446
Rejestracja: wtorek, 17 kwie 2012, 12:53

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Mr.Makarena » piątek, 5 sie 2016, 13:44

kooba pisze:No nie ładuje. Żeby tak było to trzeba jeszcze bezpośrednio na klemy akumulatora dołożyć prostownik automatyczny. Tylko trzeba kupić odpowiedni bo sporo prostowników automatycznych (zwłaszcza tych tańszych) wymaga po każdym włączeniu wyklikania rodzaju akumulatora. Czyli jak nie klikniesz to nie będzie ładować. Taki "prawie" automat.


No dobra , ale skoro mam w przyczepie zasilacz to czemu nia ladowac nim akumulatora ?
Pozdrawiam :

Mr.Makarena

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5556
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: kooba » piątek, 5 sie 2016, 14:06

Bo:
1. Zasilacz daje 12V, a do ładowania aku trzeba więcej
2. Zasilacz cały czas daje tyle samo A przez co aku jest non stop ładowany. W efekcie czego zagotujesz aku.

SP3OW
Posty: 55
Rejestracja: niedziela, 10 maja 2015, 21:43
Kontaktowanie:

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: SP3OW » środa, 12 paź 2016, 06:26

kooba pisze:Bo:
1. Zasilacz daje 12V, a do ładowania aku trzeba więcej
2. Zasilacz cały czas daje tyle samo A przez co aku jest non stop ładowany. W efekcie czego zagotujesz aku.


Zasilacze w większości da się "podkręcić " do 14V
Zasilacz daje tyle A co jest zapotrzebowanie (max tyle co ma wydajność) a wraz z procesem ładowania A zacznie spadać .

Awatar użytkownika
vvarrior
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1611
Rejestracja: środa, 8 sie 2012, 00:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: RE: Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: vvarrior » środa, 12 paź 2016, 13:15

SP3OW pisze:[Zasilacze w większości da się "podkręcić " do 14V
Zasilacz daje tyle A co jest zapotrzebowanie (max tyle co ma wydajność) a wraz z procesem ładowania A zacznie spadać .


W zasadzie masz rację ale problem pojawia się gdy akumulator np. jest mocnoej rozładowany. Zdrowo dla akumulatora kwasowego jest go ładować prądem równym 1/10 pojemności czyli 4.5A dla akumulatora 45Ah.
Jak zasilacz będzie 30A to rozładowany akumulator to łyknie i 30A i będzie się gotować podczas ładowania.
Budując pierwszy powerblock zrobiłem właśnie taką konfigurację że do zasilacza 13.8V 30A miałem wyłącznikiem dopinany równolegle akumulator.
Tak jeździłem przez pierwszy sezon. Wszystko elegancko wytrzymało do jesieni.
Na jesień poszedł się gonić i akumulator i paski LED z oświetlenia cepki.
Akumulator dlatego bo ciągle miał niby dobrze i trzymany był w stanie gotowości a paski led były wrażliwe na zasilanie.
W teorii tak się stać nie powinno bo przecież alternator w samochodzie daje tyle ile chcą urządzenia i akumulator jakoś żyje.
A jednak chwile w których był ładowy dużym prądem po postoju bez prądu załatwiły go w jeden sezon.
LandRover II Td5 + N132
RemontN132t
RemontN126e

piochuxl
Posty: 15
Rejestracja: poniedziałek, 18 cze 2018, 22:05

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: piochuxl » wtorek, 19 cze 2018, 20:00

Nie ma potrzeby dużo kombinować. 3 przekaźniki załatwiają wszystko. Trzeba tylko pamiętać by na cewkę zawsze prąd podłączać przez diodę prostowniczą.
Niewiadów N126a(tak jest w papierach)
Cmax 2,0 136km

Awatar użytkownika
neeken
Posty: 221
Rejestracja: niedziela, 26 lut 2017, 10:06
Lokalizacja: Tarnów

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: neeken » środa, 20 cze 2018, 01:16

Kurczę, 3 przekaźniki? Jako, że z elektryki jestem na bakier to schemat kooby nawet zrozumiałem i chcę nadal to zastosować. No chyba, że będę musiał się szkolić na Googlach co to jest dioda prostownicza, itp.
Niewiadów 126e 1986
Toyota Previa
Toyota Yaris
Cinquecento 0.9
Kawasaki ZX-12R
Wigry 3

piochuxl
Posty: 15
Rejestracja: poniedziałek, 18 cze 2018, 22:05

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: piochuxl » środa, 20 cze 2018, 23:54

neeken pisze:Kurczę, 3 przekaźniki? Jako, że z elektryki jestem na bakier to schemat kooby nawet zrozumiałem i chcę nadal to zastosować. No chyba, że będę musiał się szkolić na Googlach co to jest dioda prostownicza, itp.

Będę miał czas zrobię schemacik.
Niewiadów N126a(tak jest w papierach)
Cmax 2,0 136km

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2187
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: oko » niedziela, 7 kwie 2019, 14:03

Może ktoś skonsultować mój schemat? Czy to jest prawidłowo podłączone i czy czegoś nie brakuje?
20190407_135822.jpg
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93

Awatar użytkownika
kooba
Administrator
Administrator
Posty: 5556
Rejestracja: środa, 13 cze 2012, 10:00
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: kooba » niedziela, 7 kwie 2019, 16:06

Prawie dobrze :)
Przekaźnik jest po to żeby po podłączeniu 230 odbiorniki przełączyć na zasilacz. Z tego schematu wynika, że + z zasilacza łączy się z + regulatora na odbiorniki. Tak nie może być i tu właśnie powinien być przekaźnik.
Ta ładowarka jak rozumiem ma być do ładowania akumulatora. Jeżeli tak to szkoda kasy, czasu i energii żeby ją wpinać w układ. Całkowicie zbędne urządzenie. Jeżeli koniecznie chcesz tę ładowarkę to układ powinien być z 2 przekaźnikami. Jeden przełącza akumulator na ładowarkę (stracisz zasilanie sterownika solara, więc mogą odlecieć ustawienia), drugi przełącza odbiorniki ze sterownika na zasilacz.
Bezpiecznik ma być jak najbliżej akumulatora.

Awatar użytkownika
Fiacior75
Fanklubowicz
Fanklubowicz
Posty: 1939
Rejestracja: niedziela, 7 cze 2015, 22:02
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: Fiacior75 » niedziela, 7 kwie 2019, 17:21

oko pisze:Może ktoś skonsultować mój schemat? Czy to jest prawidłowo podłączone i czy czegoś nie brakuje?
20190407_135822.jpg

Oooo Oko budujesz elektrownie :mrgreen: ?
FB - Weselny Fiat 125p


Fiat125 1975r
Komar231B
N-250

Awatar użytkownika
oko
Przyjaciel
Przyjaciel
Posty: 2187
Rejestracja: poniedziałek, 20 cze 2016, 11:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Automatyczne przełączanie źródła zasilania

Postautor: oko » niedziela, 7 kwie 2019, 17:26

Fiacior75 pisze:
oko pisze:Może ktoś skonsultować mój schemat? Czy to jest prawidłowo podłączone i czy czegoś nie brakuje?
20190407_135822.jpg

Oooo Oko budujesz elektrownie :mrgreen: ?

Taa. I ch.. Z rego rozumiem. :( Co temat o elektryce to inny schemat. Gupi już z tego jestem.

Coś takiego?:
20190407_174703.jpg

Dwa przekaźniki.
OCZY :shock: Team
Nie dla nas "All inclusive". Wolimy "nonexclusive".

kilometry/nocki w n126e
12311/93


Wróć do „Instalacje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości